Köp- och leveransvillkor/ Terms of purchase

Köp och leveransvillkor

For Terms of puchase click here.
Allmänt
Svenska Botaniska föreningen säljer böcker och varor till privatpersoner och företag inom hela världen.

För att handla hos oss måste du vara myndig.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köp- och leveransvillkor och samtycker till att namn, adress och organisationsnummer (endast företag som betalar med faktura) registreras i vårt kundregister.
Se mer information under rubriken kunduppgifter.

Beställning
Beställning görs vis Svenska Botaniska Föreningens hemsida. Om du får problem är du välkommen att skicka e-post eller ringa till oss, så hjälper vi dig. En beställning via internet är genomförd när du erhållit en orderbekräftelse från oss. Vi garanterar dock inte att vi kan leverera alla artiklar du har beställt.

Priser och betalning inom Sverige

Priser på våra varor anges i svenska kronor, inklusive moms. Momsen är 0% för föreningsartiklar, 6% för böcker och 25% för övriga varor.

Svenska Botaniska Föreningen förbehåller sig rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.

Betalningsalternativ:

Kortbetalning eller direkt banköverföring – Payson
Kortbetalning med Mastercard, Visa, samt banköverföring från Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Danske Bank.

Faktura (30dagar) – endast företag
Vid val av fakturabetalning görs en kreditkontroll av kunden. Skulle Svenska Botaniska Föreningen inte kunna godkänna ansökan av kredit kommer kunden få möjlighet att välja en annan betalningsmetod, om så inte sker makuleras ordern. 

Svenska Botaniska Föreningen tar ut en fakturaavgift på 45:-

Vid betalning av fakturan efter betalningsdatum debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen 6 § med aktuell referensränta + 8%-enheter. Nuvarande dröjsmålsränta: 9%.

Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 45 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna
nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Export

Priser vid export
Priser på våra varor anges i svenska kronor och inklusive moms. Momsen är 0% för föreningsartiklar, 6% för böcker och 25% för övriga varor.

Företag inom EU med VAT-nummer
Företag inom EU med VAT-nummer måste ange detta i beställningen, för att vi ska kunna återkomma med aktuellt pris exklusive moms.

Export utanför EU
Priset exklusive moms visas i kassan.

Fraktkostnader vid export
Kostnaden för internationell frakt måste beräknas vid varje beställning och vi återkommer med prisuppgift för frakten, vilken kunden får godkänna innan beställningen behandlas.

Betalning vid Export
Alla Exportbeställningar skall betalas med kort eller förskottsfaktura.
Vid betalning med förskottsfaktura tillkommer en kostnad om 80:- utöver fakturaavgiften om 45:-

Svenska Botaniska Föreningen kommer att skicka ut en betalningsavisering via Paypal (kortbetalning) eller en förskottsfaktura till kunden efter att den har godkänt fraktkostnaden.

Leverans av beställda varor efter att Svenska Botaniska Föreningen har mottagit betalning för ordern.

Leverans

Leveranskostnad
Frakten är viktbaserad och beroende på frakt leverantörens prissättning och drivmedelstilläg.
Svenska Botaniska Föreningen förbehåller sig rätten att justera fraktpriser på hemsidan utan föregående avisering.

Leveranstid
Behandlingstiden på hemsidan är förväntad och vi garanterar inte att varorna skickas från oss inom angivna antalet vardagar, då oförutsedda förseningar kan uppstå. Tiden som anges gäller inom hur många arbetsdagar beställningen förväntas skickas från oss. Till detta tillkommer leveranstiden till dig.

Försening
Eftersom Svenska Botaniska Föreningens lager inte finns på samma ort som kansliet, kan det ibland hända att boken är slut på kansliet och att det då tar några extra dagar innan böckerna kan skickas.

Det kan även uppstå oförutsedda förseningar hos de fraktbolag vi använder för leverans till våra kunder. Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram en viss dag. Vi kan inte heller ersätta dig vid eventuell försening. Leveransproblem vi känner till får du information om via e-post.

Leveranser upp till 500g  sker med Posten Meddelande.
Leveranser över 500g sker med DHL.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten och DHL med en dags fördröjning. Denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62 samt 89-98.

Ej uthämtade leveranser
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller Svenska Botaniska Föreningen sig rätten att debitera dig kostnader för frakt, returfrakt, samt hanteringsavgift, den senare för närvarande 150:-. Svenska Botaniska Föreningen kommer att vid ett ej uthämtad leverans, betald med kort att dra av ovanstående kostnader innan beställningens återstående belopp återbetalas till det kort som kunden gjort betalningen med. Är leveransen skickad mot faktura, kommer en extra faktura att skickas på ovanstående belopp.

Kunduppgifter

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. 

Svenska Botaniska Föreningen lagrar dina namn och adressuppgifter och andra kontaktuppgifter. Dessutom behandlas uppgifter om dina inköp, sammanlagt belopp och antal produkter.

Uppgifterna används av Svenska Botaniska Föreningen för två ändamål;

  • Fullgöra kundrelationens ömsesidiga rättigheter och förpliktelser (betalning och leverans av produkter, m.m)
  •  Utgöra underlag för information.

Information med stöd av uppgifterna i registret kan överföras till dig via post, e-post och sms av Svenska Botaniska Föreningen. Uppgifterna i registret tillhör Svenska Botaniska Föreningen och lämnas aldrig ut till andra intressenter.

Personuppgifter sparas under den tid de äger aktualitet och under den tid du har en pågående relation med Svenska Botaniska Föreningen.

Vill du ändra eller ta bort dina kunduppgifter efter avslutat köp kontakta oss skriftligen via post eller e-post så att vi kan ändra eller ta bort dina uppgifter. Vid borttagning avslutas kundrelationen mellan köpare och Svenska Botaniska Föreningen.

Ångerrätt

Full ångerrätt gäller inom fjorton dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig.

Tillsammans med de varor som returneras är det viktigt att du bifogar en kopia på din följesedel eller ett brev där ditt namn, din adress och ditt ordernummer står så att vi vet vad returen gäller. Observera att ångerrätten inte gäller nedladdade e-böcker, program eller digitala dokument och mp 3-böcker, då dessa pga. sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Eventuell återbetalning sker senast 30 dagar efter vi har mottagit den reklamerade varan.

Reklamation

Vid reklamation av skadad eller defekt vara, kontakta oss via e-post eller telefon.
(Aktuella kontaktuppgifter finner du på vår hemsida.)

Returnerade varor sänds till:

Svenska Botaniska Föreningen
c/o Evolutionsbiologiskt Centrum
Godsmottagningen
Kåbovägen 4
752 36 Uppsala


Terms of purchace

General

Svenska Botaniska Föreningen/ The Swedish Botanical Society sells books and goods to private citizens and companies throughout the world.
The Swedish Botanical Society reserves its rights to correct any errors in product information and to make price adjustments without any prior notification.

By agreeing to our terms of purchase you agree to have your name, address and company registration number (the last, only for companies) registered in our customer database. More information under: Customer information.

Order
Orders are made through the Swedish Botanical Society’s website (www.swedishbotany.org). If you have any problems placing an order, contact us through email or by phone (see website for current information) and we will help you with your order. Your order is made when you have received an order confirmation from us.

We cannot guarantee to deliver all products you have ordered.

Prices and payment within Sweden

Out prices are stated in Swedish Crowns (SEK) and include VAT. The VAT is 0% for the society’s own products, 6% for books, 25% for all other products.
The Swedish Botanical Society reserves its rights to make price adjustments without any prior notifications.

The Swedish Botanical Society offers different payment methods:

Card payment or Direct Bank transfer( Pre-pay)– Payson
Card payment or Bank transfer through Payson. Payson accepts Visa and MasterCard, Bank transfer for: Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB and Danske Bank.

Invoice (30 days) – only for companies
The Swedish Botanical Society will make a credit check on the customer’s finances. If we should not be able to approve the credit application, the customer will be offered to choose another payment method. If the customer does not choose another payment method, the order will be canceled.

There is an invoice fee of: 45 SEK
The late payment fee is according to law (räntelagen 6§) based on the Swedish Central Bank’s reference rate + 8%-points.
Current late payment fee is: 9%

Prices outside of Sweden/Export

Out prices are stated in Swedish Crowns (SEK) and includ VAT. The VAT is 0% for the society’s own products, 6% for books, 25% for all other products.
The Swedish Botanical Society reserves its rights to make price adjustments without any prior notifications.

Companies within EU with VAT-numbers
Companies within EU with VAT-number must state the number with the order,for us to be able to inform you of the prices without VAT/excluding tax.

If the VAT-number is not stated in the order, we will charge you the full amount including VAT/tax.

Export outside of EU
Prices are shown without tax in the checkout.

Freight costs
The freight costs on international freight must be calculated on every specific order. We will return to you with price information for you to accept, before the order is processed.

Payment on Export

All export orders are to be paid in advance with either an advance invoice or by credit card (Payson)

Advance invoice
We will send you an Advance invoice (PDF) to your email address. After your payment is registered with us, we will ship your order.
On choosing advance invoice, there will be an additional bank charge of 80 SEK added to the invoice fee of 45 SEK.

Credit card – PayPal
We will send you a PayPal invoice to your email address. After your payment has been registered with us we will ship your order.

Delivery

Delivery costs
Freight cost depends on weight and the delivery company’s pricing and fuel charges.
The Swedish Botanical Society reserves its rights to make price adjustments without any prior notifications.

Delivery time
The delivery time stated on the website is an estimate, and we do not guarantee to ship your order within the estimated time, due to unforeseen circumstances. The delivery time stated is the estimated time for us to prepare the order for shipment from us. The actual shipping time is not included.

Delays
Since our warehouse are situated in a different location to our office, sometimes a product may be sold out in the office, and we need a few extra days to restock. This may add a few days to your delivery time.

There may also be unforeseen delays when the order is transported by the delivery companies we use.
Therefore we cannot guarantee delivery on a specific date or refund you on the occasional delay.

We will inform you of any delays we have knowledge of.

Shipping companies
Orders up to 500 g are delivered through Posten, a Swedish postal service.
Orders above 500 g are delivered through DHL.

Unclaimed deliveries

Unclaimed deliveries are returned to us. If your order is unclaimed the Swedish Botanical Society reserves its rights to charge the customer for freight, return freight and an administrative fee. The current administrative fee is: 150 SEK.

Customer information
To place an order with us you will need to provide information in all mandatory fields in the customer registration form. If we do not have your e-mail address we cannot send you an order confirmation, inform you about known delays or if anything in your order is out of stock. Every time you place an order with us you need to check that your information is correct and up to date.

The Swedish Botanical Society will store your name, address and other contact information. We will also store information on your purchases, total amount and products.

The information is stored and used by the Swedish Botanical Society for two reasons:

  • For us to be able to for fill our part of the purchase agreement. (Payment, delivery etc.)
  • To be a foundation for information.

Information derived from the Customer database can be transferred to you through post, e-mail and SMS by the Swedish Botanical Society. The information in the Customer database belongs to the Swedish Botanical Society and will not be shared outside the society.

Information is stored for as long as they are current and for as long as the customer has an ongoing relation with the Swedish Botanical Society.

If you want to change or remove your information after a completed purchase, contact us in writing, through e-mail or post. On removal of information the customer relation with the Swedish Botanical Society is terminated.

Right to withdraw/ Cooling off period

You as a customer has a right to withdraw your purchase within 14 days of your reception of the order, as long as the product is in mint condition/unused. In your message to us it must be clearly stated that you want to withdraw your purchase.

You must return the products you wish to withdraw from purchase, with a copy of your delivery note, or a letter with your name, address and order number clearly stated. Please note that the Right to withdraw does not apply to downloaded e-books, software, digital documents or mp3-books, since they are not possible to return.

When you have used your Right to withdraw:

  • You have to maintain the condition of the product, so that it is in the same condition as when you received it.
  • You can carefully examine the product, but are not allowed to use it.
  • If the product is damaged or misplaced you will lose your Right to withdraw.

The cost of the return of your withdrawn purchase is paid by the Customer. Any possible refunds are made within 30 days after the Swedish Botanical Society has received the returned product.

Claims/Complaints

To register a complaint regarding a damaged or defective product please contact us through e-mail or phone. (Current contact information is found on our website)

 

Returns are made to:

Svenska Botaniska Föreningen
c/o Evolutionsbiologiskt Centrum
Godsmottagningen
Kåbovägen 4
SE-752 36 Uppsala

 

X
- Enter Your Location -
- or -