Skip to main content

Svenska Botaniska Föreningen

Villkor

Villkor vid tecknande av medlemskap

Medlemskapets giltighet

  • Medlemskapets giltighet
    Medlemskapet gäller per kalenderår (1 januari–31 december).
  • Tecknande av medlemskap under året
    Vid tecknande av medlemskap under innevarande år skickas redan utkomna tidskrifter ut, förutsatt att dessa är inkluderade i medlemskapet.
  • Medlemskap tecknat från 1 november
    Om medlemskapet tecknas från och med 1 november gäller det för nästkommande kalenderår. Den nya medlemmen får dessutom det sista numret av årets tidskrifter kopplade till det kommande medlemskapet.

Typer av medlemskap

Svenska Botaniska Föreningen erbjuder flera typer av medlemskap, varav vissa inkluderar en eller två tidskrifter. Som standard skickas tidskrifterna ut i tryckt format per post, och alla medlemmar med tidskrift har även tillgång till tidskrifterna digitalt. Det går också att välja att enbart få tidskriften digitalt, men detta påverkar inte medlemsavgiften.

Följande medlemskap finns:

  1. Medlemskap med tidskriften Vilda Växter
    – För dig som vill ta del av vår populärvetenskapliga tidskrift om vilda växter i Sverige.
  2. Medlemskap med tidskriften Svensk Botanisk Tidskrift
    – Perfekt för den som är intresserad av fördjupade vetenskapliga artiklar och botaniska rapporter.
  3. Medlemskap med båda tidskrifterna
    – För den som vill ha det bästa av två världar – både populärvetenskap och fördjupad forskning.
  4. Ungdomsmedlemskap med båda tidskrifterna
    – Ett rabatterat medlemskap för personer upp till och med det år de fyller 29.
  5. Stödmedlemskap (utan tidskrift)
    – För dig som vill stödja föreningens verksamhet utan att få någon tidskrift.
  6. Familjemedlemskap (utan tidskrift)
    – Ett tilläggsmedlemskap för familjemedlemmar i hushåll där någon redan är medlem med ett annat medlemskap.

Teckna medlemskap

Du kan enkelt bli medlem i Svenska Botaniska Föreningen på följande sätt:

  1. Kontakta vårt kansli:
  2. Via vår hemsida:

Digitala tidskrifter

Föreningens aktuella tidskrifter publiceras digitalt på hemsidan samtidigt som den tryckta tidningen skickas från tryckeriet. Årets utgåvor är lösenordsskyddade och endast tillgängliga för medlemmar med tidskriften kopplad till sitt medlemskap.

  • Lösenord:
    Årets lösenord skickas ut till alla berörda medlemmar via e-post i samband med att årets första nummer publiceras. Om du saknar lösenordet vid ett senare tillfälle kan du kontakta kansliet för att få det skickat på nytt.
  • Endast digital tidskrift:
    Som medlem med minst en tidskrift kan du välja att enbart ta del av tidskrifterna digitalt. Om du gör detta val får du ett e-postmeddelande när ett nytt nummer publiceras, som en påminnelse om att det är tillgängligt.

Observera att det inte är någon prisskillnad mellan tryckt och digital distribution.

Kommunikation

Svenska Botaniska Föreningen kommunicerar i första hand via e-post. Om e-post inte når fram används telefonnummer eller postadress för att kontakta medlemmar.

  • Nyhetsbrev:
    Föreningen skickar ut nyhetsbrev cirka 1–4 gånger per år. Observera att nyhetsbrev endast distribueras via e-post.
  • Endast postkommunikation:
    Om du föredrar att enbart få information via post kan du ange detta när du tecknar medlemskap. Du kan också ändra inställningen senare genom att:

    • Logga in på Mina sidor
    • Kontakta kansliet för hjälp

Avisering av medlemsavgift

Svenska Botaniska Föreningen skickar ut avier för nästkommande års medlemskap i månadsskiftet oktober/november. Medlemsavgiften ska betalas senast den 31 december.

Om du önskar ändra ditt medlemskap efter att avin har skickats ut, vänligen kontakta kansliet innan du betalar avin.

Personuppgifter

Svenska Botaniska Föreningen värnar om din integritet och dina personuppgifter.
Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter som medlem på följande länk:
www.svenskbotanik.se/personuppgifter

Stadgar

Föreningens stadgar hittar du här: Stadgar

Villkor för resor och evenemang

Anmälan till resor

Svenska Botaniska Föreningen är en ideell förening och inom föreningen anordnar medlemmar resor och exkursioner för andra medlemmar. För att kunna delta på SBF:s resor, måste du vara medlem i föreningen.

Anmälningar till SBF:s resor är intresseanmälningar, invänta bekräftelse på plats innan du betalar in anmälningsavgiften.

  • Besked om plats lämnas så snart vi kan men kan dröja till efter sista anmälningsdag.
  • I samband med positivt besked om plats ska en anmälningsavgift betalas. Avi medföljer beskedet, betalningstiden är 10 dagar.
  • Om anmälningsavgiften inte betalas kan din plats gå vidare till en medlem som står på reservplats.
  • Vid negativt besked om plats, får du valet om du vill stå kvar på reservplats eller om du vill ta bort din intresseanmälan, ingen avgift debiteras.

 

Botanikdagarna

Botanikdagarna är SBF:s årliga resa, den är väldigt eftertraktad och om det inkommer fler intresseanmälningar än det finns platser under anmälans första dygn, sker lottning om plats.

Anmälan till konferenser och kurser

  • Anmälan där anmälningsavgift alternativt deltagaravgift betalas vid anmälningstillfället är bindande direkt vid anmälan.
  • Anmälan där anmälningsavgift alternativt deltagaravgift betalas via faktura/avi är bindande då avgiften inkommit till SBF.
  • Om avgiften inte betalas kan din plats gå vidare till en medlem som står på reservplats.
  • Om evenemanget är fullbokat, får du möjligheten att skriva upp dig på reservplats.

Betalning

Alla resor, konferenser och kurser.

  • I samband med positivt besked om plats ska en anmälningsavgift betalas.
  • Avi medföljer beskedet, betalningstiden är 10 dagar.
  • Avi för slutbetalning av deltagaravgiften skickas ut senast 30 dagar innan slutbetalningen ska vara SBF till handa.
  • Om avgiften inte betalas kan din plats gå vidare till en medlem som står på reservplats.

Avbokning

Alla resor, konferenser och kurser.

  • Anmälningsavgiften återbetalas ej vid avbokning av plats.
  • Deltagaravgiften/kvarvarande del av deltagaravgiften återbetalas endast i sin helhet om den avbokade platsen kan övertas av någon på reservplats.
  • I de fall att platsen ej övertas av annan resenär, kan endast de delar av deltagaravgiften som SBF kan avboka utan kostnad för SBF, återbetalas.

SBF rekommenderar alla som följer med på Föreningens resor att se över sitt reseskydd. Kontrollera så att du har en reseförsäkring om du skulle behöva avboka din plats

Personuppgifter

När du anmäler dig till evenemang i vår regi, som olika utbildningar, inspiration, introduktion, workshops, konferenser, nätverksträffar, möten, etc. kommer dina uppgifter som; namn, titel, organisation och e-postadress, adress samt landskap/floraprovins att läggas in i en deltagarlista.

Deltagarlistan kan delas ut till deltagarna i det evenemang du anmält dig till i skriftlig och/eller digital form.

En begränsad deltagarlista, innehållande namn, och postort och/eller landskap/floraprovins kan även komma att sparas i föreningens arkiv.

Uppgifter du anmält om t.ex. allergier, behov av hjälpmedel, specialkost etc. hanteras endast internt och direkt med de parter vi anlitar för evenemanget, för att kunna tillgodose dina behov och uppgifterna sparas inte längre än nödvändigt.

Du kan läsa vår personuppgiftspolicy i sin helhet här

Bilder och ljudupptagningar

Föreningen dokumenterar sina evenemang, kurser och resor med både ljud och bild. Dessa bilder och ljudupptagningar kan komma att användas komma att användas av föreningen för att informera om verksamheten på webbplats, och/eller sociala medier.

Bilderna och ljudupptagningarna kan även komma att sparas i föreningens arkiv för att bevara föreningens verksamhet för framtiden.

Skulle du vilja att vilja att vi tar bort en bild på dig som vi använt, vänd dig till föreningens kansli: 018-103 300, info@svenskbotanik.se.

 

Måltider på SBF:s evenemang

Vid evenemang som arrangeras av Svenska Botaniska Föreningen är måltider som regel vegetariska (lakto-ovo).

  • Specialkost:
    Om du har behov av annan specialkost, inklusive kött, vänligen ange detta vid anmälan.
  • Undantag – naturbeteskött eller certifierad fisk:
    I vissa undantagsfall kan lokalt naturbeteskött eller certifierad fisk serveras. Eventuella avsteg från den vegetariska linjen meddelas tydligt redan vid anmälan.

Köp och leveransvillkor

Allmänt

Svenska Botaniska föreningen säljer böcker och varor till privatpersoner och företag inom hela världen.

För att handla hos oss måste du vara myndig.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köp- och leveransvillkor och samtycker till att namn, personnummer,  adress och organisationsnummer (endast företag som betalar med faktura) registreras i vårt kundregister.

Beställning

  • Små beställningar (färre än 10 exemplar av en titel)
    För mindre beställningar hänvisar vi till din lokala bokhandel eller en nätbokhandlare.
  • Större beställningar (10 exemplar eller fler av en titel)
    Kontakta Svenska Botaniska Föreningens kansli direkt via e-post: order@svenskbotanik.se
  • Beställningar från bokhandlare
    Bokhandlare hänvisas till vår distributionspartner Stardist för beställningar.

 

Betalningsalternativ

Kortbetalning via PayPal
Betalning kan göras med Mastercard eller Visa via PayPal.

Faktura
Vid betalning via faktura tillkommer en fakturakostnad på 45 kr.
Betaltid: 10–30 dagar beroende på köp.
Fakturan kan skickas digitalt via e-post eller fysiskt via brev.

Förseningsavgift vid fakturabetalning
Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr samt aktuell dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + 8 %) för privatpersoner.
För företag tillkommer en påminnelseavgift på 450 kr samt aktuell dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + 8 %).

Ångerrätt

Full ångerrätt gäller inom 14 dagar från det att du som konsument (gäller ej företag) har mottagit varan, förutsatt att varan är i nyskick. För att utnyttja ångerrätten måste du tydligt ange att du ångrar ditt köp. Detta gäller endast för privatpersoner.

Vid retur är det viktigt att du tillsammans med de returnerade varorna bifogar en kopia av din följesedel eller ett brev där ditt namn, din adress och ditt ordernummer framgår, så att vi kan identifiera din retur. Observera att ångerrätten inte gäller för nedladdade e-böcker, program, digitala dokument eller MP3-böcker, då dessa inte kan återlämnas på grund av sin karaktär.

När du utnyttjar din ångerrätt

  • Du är skyldig att returnera varan i lika gott skick som när du mottog den.
  • Du får inte använda varan, men du kan självklart undersöka den försiktigt.
  • Om varan skadas eller försvinner på grund av vårdslös hantering förlorar du ångerrätten.

Kostnaden för att returnera varan står du som kund för. Återbetalning sker senast 30 dagar efter att vi har mottagit den returnerade varan.

Export

  • Priserna anges i svenska kronor och inkluderar moms.
  • Moms:
    • 0% för föreningsartiklar
    • 6% för böcker
    • 25% för övriga varor

Företag inom EU med VAT-nummer

Företag inom EU som har ett VAT-nummer måste ange detta i beställningen för att vi ska kunna återkomma med aktuellt pris exklusive moms.

Fraktkostnader vid export

Kostnaden för internationell frakt beräknas per beställning. Vi återkommer med en fraktprisuppgift som kunden får godkänna innan beställningen behandlas.

Betalning vid export

  • Alla exportbeställningar ska betalas med kort eller förskottsfaktura och ska vara betalda innan varorna skickas.
  • Vid betalning med förskottsfaktura tillkommer en kostnad på 80 kr utöver fakturaavgiften på 45 kr.

Svenska Botaniska Föreningen skickar en betalningsavisering via PayPal (kortbetalning) eller en förskottsfaktura efter att fraktkostnaden har godkänts.

Leverans

Varorna levereras efter att Svenska Botaniska Föreningen har mottagit betalningen för ordern.

Leverans

Leveranskostnad

Frakten är viktbaserad och påverkas av fraktleverantörens prissättning samt eventuella drivmedelstillägg.
Svenska Botaniska Föreningen förbehåller sig rätten att justera fraktpriserna på hemsidan utan föregående avisering.

Leveranstid

Den angivna behandlingstiden på hemsidan är en uppskattad tidsram. Vi garanterar inte att varorna skickas inom angivet antal arbetsdagar, då oförutsedda förseningar kan uppstå. Tiden som anges gäller när beställningen förväntas skickas från oss, och till detta tillkommer leveranstiden till dig.

Försening

Oförutsedda förseningar kan uppstå hos de fraktbolag vi använder, och vi kan därför inte garantera att din beställning levereras på ett specifikt datum. Vid kända förseningar informerar vi dig via e-post.

För vissa delar av Norrland och Gotland kan Posten och DHL ha en dags fördröjning. Denna fördröjning är inte inräknad i den beräknade leveranstiden som anges på hemsidan. Detta gäller exempelvis vissa orter med postnummer som börjar på 62 eller 89-98.

Ej uthämtade leveranser

Ej hämtade varor returneras till oss. För paket som inte löses ut förbehåller Svenska Botaniska Föreningen sig rätten att debitera dig för frakt, returfrakt samt en hanteringsavgift (för närvarande 150 kr). Vid ej uthämtad leverans betald med kort kommer vi att dra av dessa kostnader innan återbetalning sker till det kort som användes vid betalningen. Om leveransen betalades via faktura kommer en extra faktura att skickas för dessa kostnader.

Kunduppgifter

Uppgifter för att genomföra beställning

För att handla hos oss behöver du ange alla nödvändiga uppgifter för att vi ska kunna behandla din order. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse eller meddela dig om eventuella leveransförseningar eller om delar av din beställning inte kan levereras. Var noga med att kontrollera att dina adressuppgifter är aktuella vid varje ny beställning.

Svenska Botaniska Föreningen lagrar dina namn-, adress- och kontaktuppgifter samt information om dina inköp, inklusive belopp och antal produkter.

Användning av dina uppgifter

Dina uppgifter används för två huvudändamål:

  1. För att fullgöra vår kundrelation, inklusive betalning och leverans av produkter.
  2. För att skicka information om våra produkter och tjänster.

Vi kan använda dina uppgifter för att skicka information via post, e-post eller sms. Dina uppgifter tillhör Svenska Botaniska Föreningen och lämnas aldrig ut till externa parter.

Lagring av uppgifter

Personuppgifter sparas så länge de är aktuella och under den tid du har en aktiv relation med Svenska Botaniska Föreningen.

Ändra eller ta bort uppgifter

Om du vill ändra eller ta bort dina uppgifter efter avslutat köp, vänligen kontakta oss skriftligen via post eller e-post. Vid borttagning avslutas kundrelationen mellan dig och Svenska Botaniska Föreningen.

Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering här: svenskbotanik.se/personuppgifter

Reklamation

Vid reklamation av skadad eller defekt vara, kontakta oss via e-post eller telefon innan du returnerar varan

E-post: order@svenskbotanik.se
Tel: 018-103 300

Returnerade varor sänds till:

Svenska Botaniska Föreningen
Kungsängens gård 206
753 23 Uppsala